Refresh loader

Hesburgerin tarina alkoi nakkikioskilta

Hesburgerin tarina alkoi nakkikioskilta

Hesburgerin perustaja Heikki Salmela tapasi tulevan puolisonsa Kirsti Kievarin kokkikoulussa ja häitä alettiin suunnitella heti, kun Heikki oli ensimmäisen kerran tavannut Kirstin vanhemmat. Heikki kosi Kirstiä Suomenlinnan kallioilla ja Kirsti puolestaan antoi Heikille 10 uskollisuusehtoa sisältävän listan. Listaa on noudatettu ja Salmeloista tuli Suomen johtavan hampurilaisketjun Hesburgerin omistajia.

Sekä Heikki että Kirsti olivat molemmat jo nuorena varsin yrittäjähenkisiä ja molemmille oli selvää, että he haluaisivat tehdä töitä itselleen vaikka se tarkoittaisikin pitkää päivää. Vuonna 1966, pian häiden jälkeen, pariskunta Naantalin linja-autoasemalle Kievarin grillin. Heikki kertoo, että ensimmäisen grillin vuokrasopimus oli niin huono, että suuri osa alkupääomasta ja tuloista meni vuokran maksamiseen. Yrityksen alkupääoma oli 2 300 markkaa ja grillin vuokra 1 700 markkaa. Salmelat kertovat, että loput 6 00 markkaa käytettiin kuppien ostamiseen. Pariskunta ei halunnut ostaa lainaa vaan selvisi tilanteesta lykkäämällä laskujen maksamista, joka tuohon aikaan oli vielä neuvoteltavissa. Pitäessään grilliään Naantalissa Salmelat oppivat muutenkin paljon yrittäjyydestä. Heikki ja Kirsti tekivät töitä yötä päivää ja heidän poikansa oppivat lapsesta saakka yrittäjäperheen arkea. Heikki kertoo hoitaneensa poikia öisin ja päivisin he olivat Kirstin vastuulla. Salmela kertoo, että Kirstin ilmoittaessa kioskilta nakkien loppuneen, hän pakkasi kotona sekä pojat että nakit autoon ja ajoi kioskille niitä viemään.

Salmelat siirtyivät Naantalista Turkuun ja vuokrasivat kaupungista Puutorin grillin. Kauppa alkoi saman tien käydä hyvin. Heikki Salmela sai ajatuksen pikaruokaketjusta armeijassa ollessaan. Hänen tehtäviinsä upseerikerhon keittiöllä kuului perunoiden kuoriminen ja työn lomassa hän pohti, mikä olisi ravintola-alalla tehokasta ja kannattavaa toimintaa. Hän kuvailee perinteistä ravintola-alaa käsityöverstaaksi, jossa jokainen annos tehdään yksitellen. Heikki Salmela ei tästä koskaan innostunut. Hän piti grillistä, sillä siinä tietää hänen mukaansa tarkalleen mitä ostaa ja myy. Salmeloiden grillin erikoisuus oli parilointi muiden grillien käyttäessä lähinnä mikroaaltouuneja.

Ensimmäinen Hesburger avasi ovensa Turussa Kristiinankadulla vuonna 1980 entisen urheiluliikkeen tiloissa. Hampurilaisravintola sai vaimea vastaanoton ja tämä yllätti Puutorin grillin menestykseen tottuneet Salmelat. Heikki Salmela kertoo, että turkulaiset eivät olleet tottua siihen, etteivät he päässeet itse valitsemaan mitä hampurilaisen väliin tulee. Useat asiakkaat suosivat tästä syystä katukeittiön hampurilaisia. Hän kertoo, että tilanteen hankaluus masensi ja sai melkein uskon loppumaan koko touhuun. Turkulaisilta kesti puoli vuotta hyväksyä ja löytää uusi pikaruokaravintola, mutta sen jälkeen Hesburger alkoi menestyä.

Hesburgereja on pelkästään Suomessa 280
Hesburgereja on pelkästään Suomessa 280

Hesburger sai nimensä perustajansa Heikin eli Hessun mukaan. Nimi tuli ehdotuksena perhepiiristä, mutta Salmela palkkasi mainostoimiston kehittämään jotain ”amerikkalaisempaa”.  Lopputuloksena mainostoimiston kymmenen hengen suunnittelijatiimi päätyi ehdottamaan nimeä Hesburger. Hesburger-ketju kasvoi ja menestyi ja kahdeksan vuoden urakoinnin jälkeen Salmelat myivät ketjunsa nousukauden huipulla vuonna 1988 uuvuttuaan täysin liialliseen työntekoon. Salmela ihmettelee, miten avioliitto kestikin kaiken sen 20 vuoden työn. Kolme vuotta myöhemmin Hesburger oli kuitenkin ajautunut taloudellisiin vaikeuksiin ja toiminta oli vaarassa loppua. Salmelat ostivat yrityksen takaisin ja nyt Hesburgereja on pelkästään Suomessa 280 ja lisäksi ravintoloita on Virossa, Liettuassa, Latviassa, Saksassa, Venäjällä, Turkissa, Kazakstanissa ja Ukrainassa. Ketjun pahin kilpailija on McDonald’s, mutta Turussa Hesburger on onnistunut pitämään pintansa ja kaupungissa on 21 Hesburgeria mutta vain kaksi McDonaldsia. Heikin ja Kirstin pojat ovat jatkaneet Hesburgerin johdossa ja muuten ketju toimii pääosin franchising-periaatteella. Markku Heikkilä on koonnut Salmeloiden tarinan kirjaksi Kansan kerrokset – Hesburger-Salmeloiden taival kaikilla mausteilla.