Refresh loader

Liikutaan sujuvasti

Liikutaan sujuvasti

Joka maassa on olemassa omat liikennesäännöt – niin viralliset kuin myös kulttuurisetkin. Sama koskee myös Suomen eri kaupunkeja: joskus kerran vaan huomasin, että liikkuminen poikkeaa hyvinkin paljon esimerkiksi Karjalassa ja Uudellamaalla, Varsinais-Suomessa ja Lapissa. Eikä tämä liity ainoastaan autoiluun vaan kaikkeen liikkumiseen eli itsensä siirtämiseen paikasta toiseen. Tutustutaan tässä Turun liikenteeseen.

Reittiopas Turkulaisittain

Helsingissä kaikki julkiseen liikenteeseen liittyvät kysymykset löytävät vastauksia Reittioppaasta. Siitä on olemassa sekä selainversio että mobiilisovellus, ja sitä käyttävät sekä paikalliset että kaupungissa vierailevat ihmiset – välillä myös ulkomaalaiset, sillä palvelu pelaa englannin kielellä yhtä hyvin kuin suomeksikin. Turussa on olemassa oma reittiopas tai itse asiassa kokonainen järjestelmä, joka pitää sisällään kaikkea joukkoliikenteeseen liittyvää tietoa sekä Turussa että sen lähiseudulla: samasta reittioppaasta löytyy aikatauluja myös Kaarinasta, Raisiosta, Naantalista, Liedosta ja Ruskosta. Kaikki toimii hyvin kätevästi: kesällä 2014 päätettiin, että nyt ei puhuta enää eri kuntien erillisestä liikenteestä vaan on olemassa koko seudun kattava joukkoliikenne. Varsinkin niille, ketkä asuvat eri kunnissa, mutta kuitenkin lähellä Turkua ja käyvät siellä säännöllisesti töissä, tämä on ollut hyvä muutos.

Tänä päivänä Turussa kuljetaan pääasiallisesti busseilla ja kesäisin myös vesibusseilla, jotka kuljettavat matkustajia Martinsillan kupeesta Ruissaloon ja Pikisaareen. Vesibussiliikenne palvelee toukokuun lopusta syyskuun alkuun. Turussa on ollut aikoinaan myös raitioliikennettä, joka lakkautettiin vuonna 1972 ja jonka lakkauttamista ollaan jälkikäteen analysoitu virhepäätöksenä, ja tämän jälkeen projektissa on ollut Museoraitiotie, mutta sekin jäi toteuttamatta 2000-luvun alussa. Enemmän todennäköiseksi on tullut Turun pikaraitiotie, mutta sekin on vasta suunnitteluvaiheessa ja se avataan arviolta vasta vuonna 2025 – ja toivottavasti tämä projekti ei sitten kaadu.

Monipuolista Kehitystä

Turun seudun joukkoliikenne on enemmän tunnettu nimellä Föli, eikä se ole pelkästään julkisiin kulkuneuvoihin keskittynyt organisaatio. Fölillä huolehditaan siitä, että turkulaisten, Turun seudulla asuvien ihmisten sekä kaupungissa vierailevien turistien elämä voisi pitää sisällään enemmän mielenkiintoisia asioita kuin lipunhankintarutiinia, ja yksi Fölin viimeaikaisista saavutuksista onkin mahdollisuus liittää Fölin lippu tapahtumalippuun tai vaikka kongressikutsuun: nyt ei siis tarvita miettiä sitä, että esimerkiksi Ruisrockia varten pitäisi hankkia erillisiä joukkoliikennelippuja, vaan Lippupisteen kautta ostettuun festarilippuun voi liittää myös Föli-lipun ja käyttää samaa QR-koodia kaikkialla. Sama pätee kongressikutsuihin: kun järjestetään isompi tapahtuma, on ystävällistä huolehtia tapahtumaan osallistuvien ihmisten liikkumisesta. Se onnistuu liittämällä Föli-lippu kongressikutsuun ja homma toimii, kunhan kutsutulla vieraalla on kännykässä luettava QR-koodi.

Amsterdamin Tapaan

Amsterdamin Tapaan

Turun kaupunkikuva näyttää yhä enemmän Amsterdamilta, joka on kuuluisa polkupyöräliikenteestään. Turussa polkupyöräliikenne on muutenkin aika suosittua, sillä usein polkupyörä on nopein ja kätevin tapa liikkua, ja vuoden 2018 kesällä kaupungin kaduille ilmestyi myös Föli-fillareita eli fölläreitä. Niitä käytetään koko kaupungissa ja ne voi ottaa ja jättää aina sopivalta fölläriasemalta, ja liikkuminen tällaisella pyörällä on erityisen kätevää varsinkin silloin, kun Turkuun saavutaan junalla tai bussilla jostain kauempaa: omaa polkupyörää ei viitsi kuljettaa aina mukana, ja toisaalta kaupungin etäisyydet tuntuvat sopivammilta polkupyöräilyyn kuin kävelyyn. Siinä se valinta onkin: juna-asemalta voi vaikka heti hypätä pyörän selkään ja lähteä tutustumaan siihen oikeaan Turkuun ihan niin kuin oikea turkulainenkin. Fölläriverkko kehittyy koko ajan ja lähiaikoina siihen tulee uusia asemia, ja mikä on hienointa – tällainen kulkutapa on oikeasti saanut suosiota jo projektin käynnistysvaiheessa. Ympäristöystävällistä ja nopeaa, mikä voi olla parempi?